Social Media trends 2021

Met het einde van 2020 in zicht is het tijd om vooruit te kijken. Welke trends moeten er bij jou op de agenda staan op het gebied van social media (adverteren)? Ik deel 5 social media trends én praktische tips die impact kunnen maken op jouw marketing. Ben je er klaar voor? Let’s go!

 

1. Stories-funnel

Ik zie sinds enkele weken in de resultaten van onze campagnes dat Facebook voorrang geeft aan stories-advertenties. Steeds meer mensen willen vermaakt of geïnformeerd worden met stories in plaats van feed-advertenties en dat is logisch.

Stories zijn leuk om naar te kijken, je wordt even meegenomen in het leven van iemand anders en leert diegene ‘kennen’. Daarnaast zie je bewegend beeld en onthoud je de informatie vaak beter als je zowel kijkt als luistert.

Instagram geeft aan dat er wereldwijd ruim 500+ miljoen gebruikers naar stories kijken.

Ik verwacht dan ook dat 2021 in het teken staat van stories-advertenties en er niet alleen in de SEE-fase video’s worden ingezet, maar deze door de gehele funnel gebruikt worden.

 

Tip: investeer in aantrekkelijke, verticale video’s en vertel een pakkend verhaal aan jouw luisteraars waardoor zij zich verbonden voelen met jou en jouw merk. Want ondertussen weten we het allemaal wel: mensen kopen sneller iets van iemand die ze kennen en vertrouwen.

 

stdc-model-stories

See Think Do Care funnel 

 

2. Conversatiemarketing

Ga het gesprek aan met jouw volgers en daarmee potentiële klanten. We zien steeds duidelijker de verandering van contentmarketing naar conversatiemarketing.

Het is niet meer het belangrijkste doel om zoveel mogelijk content te zenden. Nee: het luisteren naar jouw volgers en een conversatie aangaan is veel belangrijker aan het worden.

Social media marketing wordt steeds persoonlijker en jouw volgers of likers willen juist de persoon leren kennen achter het account. Als ze eenmaal weten wat voor een persoon jij bent, maken ze vaak sneller en eenvoudiger de keuze om jouw product of dienst te kopen.

 

Dat is niet het enige voordeel.

 

Als jouw potentiële klanten jou beter leren kennen, leer jij hen ook beter kennen. Je ontdekt welke pijnpunten ze hebben of welke bezwaren er misschien zijn om over te gaan tot aankoop.

Hier kun jij op inspelen door aanpassingen door te voeren in je diensten. Maar denk ook aan andere social media berichten plaatsen, het veranderen van websiteteksten of het maken van een FAQ.

 

Tip: probeer om jouw volgers of websitebezoekers richting een chat of WhatsApp te sturen door middel van vraagstickers in Instagram of een pop-up op je website. Zo maak je het hen gemakkelijker om het gesprek met jou aan te gaan.

 

3. Live streaming content

Door de pandemie die op dit moment de wereld in zijn greep houdt, is het organiseren van live evenementen niet mogelijk.

Gelukkig is er online enorm veel mogelijk om kennis te delen met de wereld, maar op dit moment benutten ondernemers nog niet al deze kansen.

 

Door live te gaan via social media kun jij op een eenvoudige manier content delen en laten zien dat je de expert bent in jouw vakgebied. Volgers kunnen met één klik op de knop jouw ‘live event’ bekijken en reageren (zo ga je gelijk weer het gesprek aan met potentiële klanten!).

Een ander voordeel is dat je door live te gaan, laat zien wie je werkelijk bent. Geen filters of ‘uh’s’ eruit geknipt, maar gewoon de echte jij.

 

Tip: vraag van tevoren aan jouw volgers of ze vragen hebben over een bepaald onderwerp. Deze kun je vervolgens beantwoorden in een live Q&A. Vertel de volgers die een vraag hebben ingestuurd wanneer jouw Q&A plaatsvindt, zodat ze een reden hebben om te kijken (want hun vraag wordt beantwoord).

 

social-media-trends-livevideo

 

4. User-generated content

Dit is content over jouw merk of product dat door anderen is geplaatst en niet door jouzelf. Denk aan reviews, shout-outs of blogs waarin je genoemd wordt.

Door deze content te delen, vergroot je het vertrouwen voor potentiële klanten. Dit wordt ook wel social-proof genoemd en is een enorm belangrijke factor in het aankoopproces van een potentiële klant.

 

Maar liefst 92% van de consumenten leest online reviews voordat zij iets kopen en 80% heeft net zoveel vertrouwen in reviews als in persoonlijke aanbevelingen (bron: Vendasta.com).

Andere mensen dan jijzelf moedigen als het ware potentiële klanten aan om jouw product of dienst aan te schaffen.

En als deze potentiële klanten zien dat jouw product of dienst al erg vaak is gekocht én er goede reviews over te vinden zijn, dan gaan zij denken ‘nu moet ik het ook gaan kopen, anders ben ik straks de enige die hier niet over mee kan praten!’.

 

Tip: vraag jouw klanten om reviews en plaats deze overal online én offline: op je website, social mediakanalen en e-mails, maar denk ook aan folders en andere offline communicatiemiddelen die je wellicht inzet.

 

5. Zorg voor een funnel na een lead uit social media advertenties

Download er iemand jouw gratis e-book of flyer vanuit een van je social media advertenties? Mooi! Maar wat nu?

Hoop je dat diegene binnenkort nog eens je website checkt of je gaat volgen op social media? Die kans is erg klein, maar door een geautomatiseerde e-mail- of advertentiefunnel achter zo’n lead te hangen, stuur je diegene direct de gewenste richting op.

 

Door bijvoorbeeld een aantal mails te sturen waarin je enorm veel waardevolle content deelt, ontdekken zij dat jij een echte expert bent in jouw vakgebied.

Je kunt ook een remarketing campagne opzetten om van een lead een klant te maken door in advertenties waardevolle content te delen.

Als zij dan met een probleem zitten waar jij de oplossing voor hebt, zullen zij eerder aan jou denken dan dat ze met iemand een samenwerking aangaan die ze nog niet kennen.

 

Deze langetermijnstrategie zorgt voor een duurzame relatie met een lead en vergroot de kans dat zij uiteindelijk met jou in zee gaan.

 

Tip: neem jouw huidige funnels onder de loep. Let erop dat je in de eerste e-mails de focus legt op informatie verschaffen en geen verkooppraatje gaat houden. Deze lead wil jou eerst leren kennen en ontdekken dat jij dé expert bent in het vakgebied.

 

email-funnel-na-lead

E-mail funnel

 

 

Wat mij opvalt als ik kijk naar de bovenstaande Social Media trends? Ze zijn allemaal gericht op het opbouwen van een echte, duurzame relatie met een (potentiële) klant. Zo’n relatie bouw je alleen op als jij zelf weet waar jij voor staat en jouw (personal) branding goed op orde hebt.

Zorg ervoor dat je op alle kanalen het gezicht laat zien achter jouw bedrijf en laat zien wat voor persoon jij bent. Zo kunnen mensen veel gemakkelijker echt de connectie aangaan met jou en jouw bedrijf.

Nu ben ik wel benieuwd, welke van de Social Media trends ga jij implementeren in jouw marketingstrategie voor 2021?

 

Naast social media is SEO een essentieel onderdeel van online marketing. Met de juiste SEO-optimalisaties kun je ervoor zorgen dat jouw pagina richting de eerste pagina van Google komt. Dat betekent meer gratis én relevante websitebezoekers. Daarnaast zijn SEO-geoptimaliseerde pagina’s beter om in te zetten als landingspagina’s van advertenties. Benieuwd naar de laatste trends op dit gebied? Lees het gloednieuwe artikel SEO Trends [2021]: hoe rank je dit jaar hoger in Google?.

 

 

high-five-whatsapp