Wil jij graag meer conversies realiseren? Dat doe je met de Cialdini principes! De zeven beïnvloedingsprincipes van Cialdini zijn onmisbaar om jouw marketing naar een hoger niveau te tillen.
Wij geven je zeven marketing tips met concrete voorbeelden, gebaseerd op de principes van Robert Cialdini. Zo kun jij jouw CTR, SEO-teksten en e-mailmarketing verbeteren!
Of je er al ooit van hebt gehoord of niet, je zult ongetwijfeld wel eens een uitvoering van de 7 Cialdini principes zijn tegen gekomen. Maar over wie hebben we het nu precies? Robert Cialdini is dé grondlegger van de befaamde beïnvloedingsprincipes.
Hij schrijft over wetenschappelijk onderzochte technieken die ingezet kunnen worden om mensen te overtuigen. Niet geheel onbelangrijk in de online marketing! We zetten de principes voor je op een rijtje:
- Schaarste
- Autoriteit
- Consistentie en Commitment
- Wederkerigheid
- Sociale bewijskracht
- Sympathie
- Eenheid
Nu zeggen deze woorden je misschien nog niet heel veel. Toch wordt de psychologische marketing achter deze begrippen door veel bedrijven – succesvol – gebruikt.
We lichten ze daarom graag toe met behulp van online marketing voorbeelden.
Zo kun jij direct aan de slag met het implementeren van deze overtuigingsprincipes in jouw marketing!
Cialdini Principes in online marketing
- Schaarste
Het eerste, en gelijk onmisbare, principe dat we uitlichten is het principe schaarste. Wat houdt het precies in?
Mensen hebben graag iets waar minder van is en houden er niet van om iets te ‘missen’. Dan worden we namelijk al snel hebberig.
Daar kun je op inspelen door een bepaalde urgentie in je marketing toe te passen.
Door deze urgentie te creëren hebben mensen minder lang de tijd om tot een keuze te komen, waardoor ze ook minder kunnen twijfelen en vervolgens afhaken. Grote bedrijven doen hieraan mee op bijvoorbeeld Black Friday, Cyber Monday of Glamour Day.
Klanten hebben dan één dag om het product aan te schaffen.
Inspelen op urgentie is een ontzettend goede manier waarvan we zeker aanraden het te proberen.
Implementeer het eens op je website, Google advertenties of Facebook campagnes!
Denk hierbij aan voorbeelden zoals:
- Early Bird korting: De eerste 50 aanmeldingen krijgen 20% korting!
- Nog maar één dag!
- Nog maar één kamer vrij!
- Een countdown klok (dit kun je zelfs implementeren in Google Ads door {COUNTDOWN in te voeren!)
Een voorbeeld van een website die de countdown klok erg graag gebruikt en waar je misschien wel eens van hebt gehoord is VakantieVeilingen.
Veilingen creëren deze urgentie en de aftellende klok geeft het gevoel dat je er snel bij moet zijn want anders mis je iets. Zo heb je dus niet echt de tijd om een weloverwogen beslissing te maken.
- Autoriteit
Het kan niet anders dan dat je ooit een advertentie of tekst tegen bent gekomen waarin ingespeeld wordt op autoriteit. Mensen houden ervan wanneer een product of dienst wordt aangeprezen door iemand met autoriteit.
We vertrouwen er namelijk op dat zulke mensen er verstand van hebben en daardoor een goed product verkopen.
Ken je die tandpasta reclames waarbij iemand in een witte jas een tandpasta aanprijst?
Grote kans dat deze persoon gewoon een acteur is, maar door de witte jas krijg je het idee alsof hij/zij daadwerkelijk een tandarts is die er verstand van heeft.
Het is dan ook een goede optie om die autoriteit in jouw marketing te verwerken, bijvoorbeeld in je beschrijving in Google Ads of op je homepagina. Denk aan:
- Expertise en ervaring: ‘Al 25 jaar dé aannemer voor nieuwbouw’
- Nominaties en prijzen: ‘Als beste getest door de Consumentenbond’
- Consistentie en Commitment
Mensen houden van consistentie. Als zij eenmaal positief zijn over iets, blijven ze vaak bij dit standpunt. Om mensen een positieve ervaring met jouw merk te bieden, zal je dit geleidelijk aan moeten pakken.
Het consistentie en commitment principe houdt dan ook in dat jij consistent aanwezig blijft bij je klant door ze stapsgewijs warm te maken of warm te houden!
Dit kun je bijvoorbeeld doen met behulp van social media tot e-mailmarketing.
Niet alle klanten zitten in dezelfde fase van de customer journey. Zo zitten sommige potentiële klanten nog in de beginfase waarin zij nog niet tot een aankoop zijn overgegaan, terwijl andere klanten juist al voorbij de aankoopfase zijn.
Een goede manier om op de verschillende verwachtingen van de klanten in te spelen is door middel van gefaseerde e-mailmarketing.
Zo kun je in iedere fase een andere actie ondernemen. Maak potentiële klanten bijvoorbeeld warm met een welkomstkorting of biedt loyale klanten iets extra’s aan.
- Wederkerigheid
Het wederkerigheid principe houdt simpel gezegd in: je geeft iets en daarvoor krijg je iets terug. Wederkerigheid kan volgens de Cialdini principes ook toegepast worden in marketing.
Heb jij je wel eens ingeschreven voor een nieuwsbrief zodat je een bepaalde korting of gratis product ontvangt?
Daar heb je het al. Het bedrijf biedt jou een korting en in ruil geef jij een e-mailadres op. Op deze manier kunnen zij jou vaker een e-mail sturen met relevante aanbiedingen en je zo makkelijker bereiken.
Denk maar eens aan Zalando, waarbij ze 10% korting geven als jij je inschrijft voor de nieuwsbrief.
Wederkerigheid geldt ook voor het delen van kennis. Wanneer jij bepaalde kennis deelt, bijvoorbeeld in de vorm van een gratis SEO e-book, zullen mensen het gevoel hebben iets terug te willen geven.
Zo kloppen ze voor een opdracht eerder bij jou aan.
- Sociale bewijskracht
Mensen zijn kuddedieren en vertrouwen graag op anderen. In de marketingwereld uit zich dit bijvoorbeeld in recensies. Wanneer je een product of dienst wilt aanschaffen, ben je vast wel eens op zoek gegaan naar reviews.
Wij wel in ieder geval.
Of het nou om een AirBnB, computer of cursus gaat. Meningen van anderen zijn belangrijk en het wekt een bepaald vertrouwen op wanneer we zien dat anderen er een goed gevoel over hebben.
Daarnaast geldt ook nog eens des te meer reviews, des te beter. Dan is de sociale bewijskracht namelijk nog groter! Niet gek dat sociale bewijskracht een van de Cialdini principes is.
Een manier om de sociale bewijskracht te vergroten is om je reviews te laten zien. Zet deze op je homepagina, verwerk je gemiddelde score in je Google Ads beschrijving of post een interview met een klant.
Daarnaast kun je benadrukken dat andere mensen je product hebben gekocht, door aspecten te benoemen zoals:
- Al meer dan 200 keer verkocht
- Al 100 klanten zijn je voor gegaan
- 5 keer geboekt sinds gisteren
- De 3 meest populaire producten
Tip: Vraag je klanten om reviews achter te laten. Maak het ze daarbij makkelijk door een linkje te sturen.
- Sympathie
Eén van de Cialdini principes is sympathie. Dit houdt in dat we sneller ‘ja’ zeggen tegen mensen die we leuk vinden. Mensen kopen dan ook liever een product of dienst van iemand die zijn leuk vinden (zoals mensen waarop je lijkt of die je complimenten geven). Denk bijvoorbeeld aan mensen zoals:
- Vrienden of vriendinnen.
- Bekende personen of influencers die producten verkopen en aanprijzen op social media. Vervolgens kopen volgers het product omdat zij sympathie hebben voor deze persoon.
Niet alleen ‘bekenden’ kunnen sympathie opwekken, bedrijven kunnen dit ook. Steeds vaker merken we dat mensen behoefte hebben om niet alleen het statische imago van een bedrijf te zien, maar juist ook de gezichten erachter. Wat is het verhaal achter dit bedrijf en waar staan ze voor?
Het wordt steeds persoonlijker. Denk er dan ook eens over na om een pagina toe te wijden aan je team of een voorstelronde te houden op social media. Zo laat je het gezicht achter je bedrijf zien!
- Eenheid
Een aantal jaren geleden voegde Cialdini nog een zevende principe toe. Hij spreekt over eenheid, waarbij het principe ingaat op de behoefte van de mens om ergens bij te horen.
We identificeren onszelf namelijk met bepaalde groepen, zodat we ergens deel van uitmaken.
Deze groepen kunnen van alles zijn, bijvoorbeeld dat jij en ik beide Nederlanders zijn of dat we hetzelfde geslacht hebben. Misschien hebben we dezelfde passie voor hardlopen of drinken we allebei graag wijn. Je kunt het zo gek niet bedenken.
Het activeren van deze eenheid schept een band en kan ook ditmaal weer toegepast worden op marketing. Maar hoe pak je dat aan?
Er zijn verschillende manieren. Zo kun je groepen aanmaken op je website waar mensen zich mee kunnen identificeren. Zoals een categorie “Duurzame kleren” voor mensen die zich hier bewust mee bezig houden.
Of juist iets totaal anders.
Bied jij bijvoorbeeld een cursus aan? Een manier om je klanten onderdeel te laten uitmaken, is door te vragen of zij nog graag andere aspecten in deze cursus zouden zien.
Zo maken zij deel uit van de creatie van jouw dienst en ‘horen ze erbij’.
Zoals je ziet kun je met de Cialdini principes veel verschillende marketingtechnieken uit de kast trekken, om op deze manier potentiele klanten te overtuigen. Verwerk de Cialdini principes dan ook zeker in je Google Ads, social media, e-mailmarketing en SEO-teksten.
We kunnen ons voorstellen dat het implementeren van de Cialdini principes een behoorlijke klus is. Lukt het niet helemaal? We helpen je hier graag bij. Neem contact met ons op zodat we samen je marketing naar een hoger niveau tillen!