SEO valt uiteen in vele aspecten waar rekening mee gehouden moet worden, waaronder lokale SEO. Een aspect dat nog vaak wordt onderschat, maar juist onmisbaar is. Want maar liefst 46% (!) van alle Google zoekopdrachten heeft een lokale intentie. Kansen die je dus niet mag laten liggen.
In deze blog bekijken we wat lokale SEO inhoudt en geven we je tips waar je rekening mee moet houden wanneer je hoger wil ranken in Google.
Lokale SEO
Lokale SEO helpt bedrijven om hun producten/diensten in zoekmachines aan te bieden aan lokale klanten. Denk hierbij aan een zoekopdracht zoals ‘Kapper Eindhoven’ of ‘Kapper dichtbij mij’ wanneer iemand zich in Eindhoven bevindt.
Lokale zoekopdrachten zijn erg belangrijk met name voor kleinere lokale bedrijven.
Google gebruikt verschillende aspecten om te beslissen of jouw bedrijf relevant is om te laten zien bij een lokale zoekopdracht. Deze aspecten zijn onder andere locatie, website pagina’s, recensies en vermeldingen. Hier gaan we verder op in in onderstaande tips.
Lokale SEO tips
-
Google Mijn Bedrijf
De eerste stap voor optimalisatie is het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf (GMB) account. Dit is onmisbaar voor lokale SEO. Heb je dit al? Top. Zo niet? Maak het zo snel mogelijk aan! GMB is als het ware je bedrijfspagina op Google, en dat helemaal gratis.
In Google Mijn Bedrijf kun je verschillende aspecten benoemen zoals openingstijden, telefoonnummer, locatie en website. Vul daarbij alles zo compleet mogelijk in voor de beste resultaten.
Daarnaast is het door middel van Google Mijn Bedrijf ook mogelijk om de Google Maps pin op jouw website te zetten. Zo kan de klant in een oogopslag zien waar jouw bedrijf gevestigd is op de kaart van Maps. Overzichtelijk voor de klant en ook een pluspunt voor Google!
Homepagina Google Mijn Bedrijf.
Een groot voordeel van Google Mijn Bedrijf is dat je terecht kunt komen in de zogenaamde ‘Local Pack’. Dit zijn de drie uitgelichte zoekresultaten die worden getoond op de eerste pagina tussen de Google advertenties en de organische resultaten.
Dit trekt de aandacht en laat gebruikers zien waar het bedrijf gevestigd is. Er zijn meerdere aspecten nodig om in de Map Pack te komen, die verder uitgelegd worden in deze blog, maar Google Mijn Bedrijf is daarvoor een must!
Deze resultaten staan boven de reguliere organische resultaten en zijn daarom extra belangrijk.
De Google Map Pack.
-
Lokaal zoekwoordonderzoek
Lokale SEO komt overeen met aspecten die je wellicht al in SEO voorbij hebt zien komen. Zo ook een zoekwoordonderzoek.
Bekijk welke lokale zoekopdrachten er uitgevoerd worden, zoals ‘kapper in de buurt’, ‘kapper Eindhoven’, ‘kapsalon Eindhoven’ en ga zo maar even door. Het is belangrijk om onderzoek te doen naar zulke termen en deze op te nemen in je website.
Tip: Google eens naar jouw hoofdzoekwoord en kijk naar de suggesties die Google geeft. Deze suggesties kun je meenemen in je zoekwoordonderzoek!
-
Consistentie in bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer
Logisch zul je denken? Klopt! Toch gaat dit nog wel eens mis. Zorg er voor dat je naam, telefoonnummer en adres (inclusief postcode) overal consistent op je website staan, bijvoorbeeld in de footer en op je contactpagina.
Duidelijk voor je klant maar ook voor de zoekmachines.
Wellicht wordt je informatie ook op andere websites vermeld, bijvoorbeeld TripAdvisor. Check of op elke website je bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer kloppen. Nieuw telefoonnummer of adres? Zorg dat je deze verandering overal doorgeeft, ook in Google Mijn Bedrijf.
Tip: Google je bedrijfsnaam met oud telefoonnummer/adres om erachter te komen of het ergens verkeerd vermeld staat.
Over vermeldingen gesproken: des te vaker jouw bedrijf vermeld wordt met consistente gegevens, des te meer merkt Google dat jouw bedrijf legitiem is. Vermeldingen zijn dan ook belangrijk voor lokale SEO. Zorg ervoor dat ze correct zijn en maak nieuwe vermeldingen aan op relevante websites zoals de bedrijvengids of recensie-websites.
Trip Advisor vermeldingen.
-
Lokale on-page SEO
Zorg ervoor dat het duidelijk is op je website waar je bedrijf gevestigd is. Maak het Google makkelijk door je locatie op te nemen in:
- URL
- Meta title & Description (website titel & beschrijving op Google)
- Titels
- Tekst
- Tussenkoppen
Let wel op dat het niet te veel van het goede is. De teksten horen natuurlijk leuk en leesbaar te blijven voor je klant!
Voorbeeld meta title en description: Eindhoven – Strijp.
Heb je meerdere vestigingen? Dan is het verstandig om hier verschillende landingspagina’s voor aan te maken. Google raadt dit wellicht niet meer aan, wij zien dat het nog steeds werkt.
Denk bijvoorbeeld aan www.naambedrijf.nl/zoekwoord-locatie. Je kunt verschillende content plaatsen gericht op de specifieke locaties, zoals verschillende openingstijden of promoties.
-
Interne links
Intern linken houdt in dat er op een website pagina’s naar elkaar linken. Dit maakt het makkelijk om op een website te navigeren, maar zorgt er ook voor dat het duidelijk is welke pagina’s het meest belangrijk zijn op jouw website.
Dit vindt Google namelijk fijn om te weten. Heeft een schoonheidssalon meerdere behandelingen? Dan kunnen zij op de hoofdpagina linken naar de verschillende mogelijkheden.
Door op een bepaalde link te klikken komt de klant dan uit op de desgewenste pagina.
Ook in lokale SEO is dit belangrijk, zo kun je wanneer je de locaties van je bedrijf noemt, linken naar desbetreffende SEO geoptimaliseerde pagina’s.
-
Lokale link building
Een andere manier om je lokale SEO te boosten is door relevante links te genereren vanaf andere lokale sites met autoriteit. Zo laat je aan Google zien dat je een gerespecteerd bedrijf bent.
Dus werk je bijvoorbeeld samen met andere bedrijven, zoals leveranciers? Of sponsor je een evenement? Benoem het! Werk met twee verschillende links:
- Outbound links: dit betekent dat je op jouw website naar andere relevante (lokale) bedrijven linkt.
- Inbound links: in SEO taal ook backlinks genoemd, zijn de links naar jouw website vanaf andere websites. Denk bijvoorbeeld aan lokale recensie websites (“De beste kappers in Eindhoven”) of lokale websites gericht op ondernemers. Je kunt ook aanbieden een gastblog te schrijven en er een link voor terugvragen.
Zorg er wel voor dat je meer inbound dan outbound links hebt. Te veel outbound links kunnen er natuurlijk voor zorgen dat je klanten jouw website verlaten.
Lokale inbound links voor 7 kappers in Eindhoven.
-
Mobiel-vriendelijke website
Het is erg belangrijk dat je website mobielvriendelijk is. Smartphonegebruik blijft toenemen en veel locaties en routebeschrijvingen worden opgezocht via een mobiel. Als je website niet goed te navigeren is op een mobiel, haken klanten af.
Daarnaast hecht ook Google hier veel waarde aan. Zorg er dus voor dat het kaartje met je locatie ook op mobiel goed te gebruiken is. Niets vervelender dan op een Google Maps kaartje blijven hangen terwijl je probeert naar beneden te scrollen.
-
Recensies!
Waarschijnlijk herken je jezelf hierin: je kijkt even op Google naar recensies om te zien wat voor ervaringen anderen hebben gehad.
Recensies zijn ontzettend belangrijk voor klanten en daarom ook voor Google. Google wilt namelijk klanten de beste ervaring bieden en zal dus bedrijven met veel goede recensies hoger ranken.
Dit is niet alleen het geval voor Google recensies, ook je recensies op bijvoorbeeld websites zoals TripAdvisor zijn belangrijk! Deze recensies van externe websites kunnen ook weer worden weergegeven als organische extensie in de zoekresultaten.
Google recensies.
Het is dus belangrijk om positieve recensies te verzamelen, voor zowel je klanten als Google. Je kunt dit doen door je klant te vragen een recensie te schrijven nadat zij gebruik hebben gemaakt van een van je diensten of een product hebben ontvangen. Maak het ze makkelijk door een link te sturen om een recensie te schrijven. Ook dit kan vanuit je Google Mijn Bedrijf account geregeld worden!
Overigens helpen niet alleen positieve recensies, maar ook het in contact staan met je klanten. Reageer daarom (altijd professioneel) op je recensies, zowel positief als negatief. Zo hou jij je GMB account actief.
Link voor reviewformulier in Google Mijn Bedrijf.
Zoals je hebt gemerkt is het ontzettend belangrijk dat, naast klanten, ook Google het naar zijn zin heeft op jouw website. Door deze tips door te voeren, maak jij meer kans om bovenaan in de lokale zoekresultaten of Map Pack te verschijnen wanneer klanten een lokale zoekopdracht doen!
Merk je dat het toch allemaal iets te ingewikkeld is? Neem dan gerust contact met ons op om te brainstormen over de juiste lokale SEO strategie voor jouw bedrijf, of bekijk de SEO hoofdstukken op www.onlinemarketingzelfdoen.nl voor meer informatie. Succes!